mer Vanilla Ninja...och religion?

ikväll en mer allvarsam tema. men jag blev utmanad för några dagar sedan när jag läste hos Soffie en ganska djup fundering om religion. och för alla som inte tycker om temat kan jag säga: det finns ALLTID orsak till att stanna upp och reflektera över saker och ting. men vi finner ALLTID ursäkt för att bortse denna möjlighet. dock jag pressar ingen, har avsiktligt undvikit detta tema faktiskt. men inte ikväll.

en vacker sång av Vanilla Ninja kan jag väl bjuda på alla olikatänkande. vad trist det skulle vore att leva i världen utan era många åsikter!



jag har sökt efter meningen med livet i nästan hela mitt liv som en tänkande varelse. det var då när jag slutade gråta. gråtandet  hade jag anars gjort till en daglig rutin i över ett halvt år iaf. det var då när ingen ville dansa med mig. det var då när ingen ville promenera hem med mig efter skolan. det var då... då började jag tänka och göra slutsatser. och det var bra iofs men det var svårt, fruktansvärt svårt! personlig utveckling är en av de svåraste sakerna jag vet...

hur är det idag?... idag är jag inte så jätte ensam längre trots att jag har ingen annan vuxen vid min sida som jag kan dela min börda med, idag är jag inte så övergiven trots att jag har bara mig själv att fråga om saker och ting. missförstå nu inte mig alla ni som vill och har hjälpt till! det är väl inte samma sak vi pratar om! idag har jag mkt större problem än då men... idag är jag starkare och jag har inte dom frågor längre...ja, varför? för att jag har hittat en mening utöver det jag får erfara dagligen. vad får jag erfara dagligen då? ja, en ren dårskap bl a. på ett eller annat sätt får vi alla erfara att det finns dårskap utan dess like i världen och när den drabbar just oss, just mig och just dig, ja, då är det knappt vi orkar med livet, eller hur?

jag förknippar inte Gud som jag tror på med någon religion eller med något land eller med någon människa för jag har ju sett... vi alla har sett konsekvenserna... om vi tänker lite djupare, eller hur? men ändå... det finns många berättelser, det finns många erfarenheter, det finns t o m dokumentering och mkt välbesökta pilgrimsställen som man ska aldrig bortse ifrån, och fel gör den som söker efter ensidig information och kritiserar något han aldrig sett och inte vill se heller. det är ju sanningen ska man söka efter när det gäller religion, inte ska man underordna sanningarna under sig själv. tycker jag. men jag är tveksam om det finns så mkt info just i Sverige. jag tycker inte om mellanhänderna i sådana där frågor. jag tror på att de är erfarenheterna jag har i mitt liv som har gjort mig till den jag är, att just de erfarenheterna var menade för mig och att jag måste lära mig någonting från dom och genom dom. både ris och ros i mitt liv är de som har gjort mig till den jag är och vad jag tror på utgår från mitt liv. tro är mitt liv och har det varit länge. för om jag hade tappat tron då hade jag tappat liv. jag hade förlorat mitt liv redan flera gånger. så illa var det. men jag gjorde inte det. för jag hittade den mening jag sökte efter i många många år, jag började då när ingen ville dansa med mig, när inget sällskap fanns på vägen hem och när ingen förstod mig. jag hittade min tro. det var inget ping pang mirakel. utan jag gick i mörkret i många många år förrän det blev ändring. jag hittade. inte för att jag var ensam och olycklig men för att jag hade tid och lust att söka en annan perspektiv med mitt liv. nästa gång ska jag skriva några visdomsord vi alla lever med. för vi måste göra det annars fungerar inte samhället. de ord finns i boken ingen vettig människa vill veta av idag. så tycker jätte många av oss iaf.

vi ses som sagt! säg gärna era åsikter! jag är nyfiken på folk med olika åsikter. kram! och god natt!

Det du vill säga
Postat av: Annica

Vad vackert det var det du skrev till mig. Måste säga att jag hajjade till när jag läste det. Jag strödde nämligen också min pappas aska i havet. Och slängde rosor över askan... Allt från små knoppar som inte slagit ut till överblommande rosor som börjat tappa sina blad. För mig var det en symbol för hela livscykeln. Vi föds, lever, utvecklas och dör.

Jag vet inte om det är naivt av mig att tro på att vi lever vidare i någon form. Om det kanske är ett sätt att orka fortsätta leva... Att tro på att vi alla kommer ses igen gör att vi orkar med att förlora de vi älskar.

Naivt eller inte. Jag tror så.

Du skriver så mycket fint! Jag blir aldeles varm inombords. På det sätt du delar med dig av dina innersta tankar. Underbart!

Jag är så glad att jag fått lära känna dig på det här sättet.

Ha en underbar kväll!

2008-08-22 @ 22:49:21
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: NIKKI

förlåt men jag förstår inte rikigt din kommentar

2008-08-22 @ 22:56:13
URL: http://kiwiz.blogg.se/
Postat av: Ann

God morgon du rara människa!

Tack! Du verkar vara en otroligt go person .Du uppfattas så då man läser din blogg!

Vi hade det jättekul i går.Och visst är det så att det ibland kostar men man får minnen för livet! KRAM!

2008-08-23 @ 08:32:02
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: Joline

Svar: Tack så himla mycket för din kommentar :) Du får hemskt gärna länka mig, det skulle jag uppskatta! :D Kram

2008-08-23 @ 10:00:13
URL: http://rangelben.blogg.se/
Postat av: S

Som du sa så tror jag inte det finns något recept men jag tror det är viktigt att följa sina tankar. Dyker det upp en bild i ditt huvud, ta den! Låt inte en bildidé försvinna. Om du följer dina egna idéer och tankar så tror jag att det blir personligt. Tänk aldrig: Det kanske inte blir bra!

Det vet du ju inte förrän du provat!

Hoppas du är nöjd med svaret, på söndag kommer en uppdatering i min blogg, idag ska ja och titta på en fotoutställning =)

2008-08-23 @ 10:03:26
URL: http://eyeshot.blogg.se/
Postat av: Kattis

JAg är väldenbs nagelbitare och när jag väl fick ha långa naglar så bet jag bara av dom....så då hittade jag detta med gelé som jag är sååå glad över. Men som du säger det blir lite knackande...på tangentbordet också. Hihi

Ha det toppen, nu ska jag fortsätta att städa.

Kram

2008-08-23 @ 10:27:52
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: My

Ja inte är det lätt att hitta något att tro på. Finns stort utbud, stora val-möjligheter, och det finns något åt alla.

Skönt att du hittat "din" styrka och religion. Erfarenheterna man fått gör en till den person man är, allt man varit med om, gör en till den man är, tycker jag med.

Och jag tror inte på gud, och jag tror inte på något annat andligt heller, men jag tror på ödet och jag tror på godhet och jag tror på kärleken. Om det är styrt av någon gud, vad vet jag, men livet är härligt!

Tack för att du tittade in till mig, och varmt välkommen tillbaka!

2008-08-23 @ 19:06:55
URL: http://myilivet.blogg.se/
Postat av: My

Visst prioriterar jag barnen, givetvis! Och det ska man absolut göra, barn är viktigt! Men! Jag prioriterar även mig själv, glömmer inte bort mig själv på något vis. Jag har alltid gjort det jag vill, det jag känner för, följt mitt hjärta. På både gott och ont :) Sårat många på vägen kanske...

2008-08-23 @ 20:17:04
URL: http://myilivet.blogg.se/

Dela med dig!

ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (ser bara jag)

URL/Bloggadress

Din åsikt

trackback
RSS 2.0