Dikten jag lovade

Förlåt mig att jag blev så sen! Jag håler på med flera saker samtidigt,
jag är lycklig för det, för det är så jag ville ha det egentligen.

Min dikt kommer dock visa en helt annan sida av mig... vi är ju alla så...
när jag skrev detta var jag inte så speciellt lycklig. Men jag sökte vägen...
Det är helt OK - att inte vara lycklig, det är som att gå i mörkret,
att lämna ett trappsteg för att ta nästa steg uppåt, att nå upp så småningom...
man kommer lätt i obalans... bl a...
Det gjorde jag, men jag visste att jag kommer att lyckas igen...
Jag står stadigare nu än jag gjorde tidigare.


Och man kan ju faktiskt sätta sig ner...

Till min morfar...


Jag fick detta av en vän. Det hjälpte mig och kan hjälpa Dig när du behöver


Den fallande stjärnan är kanske jag


G

Jag öppnar dörren en kväll igen

D

Och sätter mig på trappan som förr,

A

En stjärna far förbi i himmelen

Em

Då.


Den är så snabb men jag hinner än

Att tänka att jag kan önska mig

Någonting som jag skulle vilja

Få.


Och jag försöker fördjupa mig

I mig själv och saker kommer fram

Och då ser jag hur självisk är jag

Och var.


Och allt orätt trängs än här i mig

Och jag vill att någon befriar mig

Och jag önskar då att likna stjärnan

Den.


Naturlig skönhet, renhet och glans

Är saker som man skapar fram

Med ödmjukhet och lidande

Ren.


Den starka eld som stjärnan bär i sig,

Den tär på en men slocknar ej.

Så är det ock´ med vackert strålande

Själ.


Om jag som stjärna skulle falla ner

Min väg skulle sluta i himmelen,

Jag vill nog aldrig nå marken

Mer.


Säg inte att de bara tomma ord,

Det finns en mening och symbol

I stjärnans liv och lidande

Och död.


Jag öppnar dörren en sen kväll igen

Och stjärnan faller ner från himmelen,

Den fallande stjärnan är kanske

Jag.


Jag hänger kvar och lyser här ett tag

Men sen måste jag följa lag

Och gå ifrån denna tid och detta

Rum.


Och så öppnas nattens himmel, det

Är det största scen jag varit på med

Och den enda ljusa punkt just nu

Är jag.


Men ett pris för att få var med

Är att stå där själv och svara rätt

På frågor som är så stora att de saknar

Ord.


För jag vet ju i min svaga själv

Att det ej finns något val för mig

Och en tid då jag brunnit ut till slut är

När.



Än så länge lyser jag om dan´,

Ännu starkare i nattens svarta dal

Och mig själv har jag snart bara

Kvar.


Jag öppnar dörren en sen kväll igen

Och stjärnan faller ner från himmelen,

Den fallande stjärnan är

Jag.


 

God natt och kram!

© dikten är copyrights skiddat

Det du vill säga
Postat av: Carina

Vackert :-)

Har skrivit en dikt och det var när jag gick på Komvux och vi hade i uppgift i svenskan att få till en dikt på papperet!

Fick faktiskt bra omdöme vilket jag inte hade väntat mig vilket ju var superroligt!

2008-07-10 @ 05:03:39
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: Anna

Tänkte på det du sa om att dikten skulle visa en helt annan sida av dig. Det finns en diktstrof som låter så här och som jag kom att tänka på när jag läste din dikt. "Man måste rispa själen med sorgsenhetens klor för att stjärnhorisontens lågor ska bryta fram" Det svåra är ibland förutsättningen för att komma vidare, trappstegen som du beskrev. Och tur som sagt, att man kan sätta sig ibland!

2008-07-10 @ 08:03:14
Postat av: matilda

din dikt är vacker... lite annorlunda men den talar verkligen till mig!

2008-07-10 @ 13:54:04
URL: http://enidrottandeflicka.blogg.se/
Postat av: Malin

Det var verkligen en fin dikt!



Hoppas du får en bra dag

2008-07-14 @ 07:40:14
URL: http://maliin87.blogg.se/

Dela med dig!

ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (ser bara jag)

URL/Bloggadress

Din åsikt

trackback
RSS 2.0