dagens ord om vishet & gårdagens recept


I visheten bor en ande som är
förnuftig och helig,
ensam i sitt slag, mångfaldig till formen,
tunn, lättrörlig, klarsynt, ogrumlad,
tydlig, okränkbar, vän till det goda,
skarpsinnig,
oemotståndlig, välgörande,
människovänlig,
fast, orobblig, bekymmersfri,
allsmäktig och med uppsikt över allt,
den genomströmmar alla andar
som är förnuftiga, rena och av
den tunnaste materia.
Ingenting är så rörlig
som vishetens rörelse...
/Salomos Vishet 7:22/




Igår, en relativt bloggfri dag (orkade inte blogga för fullt) hade jag andra göror för mig ändå. haha! hur man än bär sig åt blir man aldrig riktigt ledig att göra ingenting. så jag skärde äpplen framför TV (roligt att råkas igen, gamle vän TV-n!), kokade sylt, tvättade, torkade, sånt är skönt en sån fin dag. jag tog även ett jädrans lopp tillsammans med min dotter, det är dödande att springa vid den där åldern, hahaha! funderade på vad skulle jag vilja lägga ut på min blogg, det kunde bli om Pink Floyd, ganska så spännande (har ni hört? den engelska progressiva rockens konungar! nu vet ni! de sa dom på TV-n) men det kunde lika bra vara nåt annat. finns ju så många ämnen att skriva om. de visade kocktävling och Leilas härliga muffins t ex. men jag valde att skriva om mitt eget liv igen. en vanlig söndag då sonen ville komma hem till oss på självaste kvällen. japp! kvällarna är de svåraste om man bor ensam. och så var han hjärtligt välkommen till en alldeles nybakad äppelkaka dessutom. p g a han blev jag lite bråttom, så jag hade inget bestämt recept och kakan på bilden ser ut att behöva en skönhets behandling, hehe! men jag har lovat receptet. här kommer det!


RECEPT till ÄPPELKAKAN

jag vispade ca 250 g margarin med socker,
ladde till 2 ägg,
hade inget vaniljsocker men det skulle jag haft,
tillsatte mjöl, inte så mkt som till paj för smeten ska vara som ett mkt tjockt grädde,
+lite vatten, för min smet blev för hård, tyckte jag,
sen kokade jag upp äppelskivorna med lite socker och kanel i en liten kastrul i några minuter,
inget vatten  där egentligen eller kanske några droppar,
formen värmde jag i ugnen i några minuter (175 grader),
förrän jag fyllde den med största delen av smeten,
sen ladde jag äppelskivorna med hjälp av ett sked över smeten,
det kan ni se i bilderna från mitt förra inlägg,
vätskan från äpplen följde med,
efteråt ladde jag resten av smeten över så den täckte äpplena.

vi drycker mjölk här hemma till äppelkakan. mums!:)
fantasi ska ju inte ha några gränser! nu har jag bakat en mkt enkel äppelkaka,
vill ni testa den då lägg gärna till/garnera med era favoriter: flursocker, kardemumma, bakpulver.
byt ut äpplen mot nåt annat! allt vad ni tycker bäst om!
min mamma bakade samma kaka på hennes sätt, mer ägg, mindre mjöl,
hon strödde bakformen med manna. det blev jätte gått så där.
 nu ska jag packa lite grann och sen ska jag svara på era kommentarer. ses!
puss och kram!


Det du vill säga
Postat av: Palmira

Tack så mkt för de fina orden :) Tycker mkt om det du skriver oxå, det behövs fler ärliga människor i åvr värld. Falskhet fördärvar så mkt.



Måste bara tillägga att din äppelkaka såg otroligt dog ut!



/Palmira

2008-09-01 @ 16:46:44
URL: http://palmiraa.blogg.se/
Postat av: tess

Blir lika glad varje gång du skriver till mig...snart får vi nog ringa varann....

Ja hittar ingen när mig heller som vill umgås. Var ju ute i helgen å träffa en tjej som va trevlig men hon va lite för ung...man har inte samma intressen och erfarenheter... synd.

Flytta hit du ska ja umgås... hi hi...//Tess

2008-09-01 @ 18:15:36
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: B L O N D I N A

ser gott ut :)



sv: åh tack desamma :)

Asså jag har inte haft de så lätt i mitt liv hittils, varit offer för omännskliga saker och blivit regält sårad om o om igen av personer, har en familj som inte bryr sig sådär mycket om mig utan bara klagar o ibland kommer ord som hora o att jag e värdelös. Så därför e jag som en misshandlad katt, har väldigt svårt att lita på folk :/

2008-09-01 @ 18:34:41
URL: http://blondina.blogg.se/
Postat av: jennifer

ingen har sårat mig älsklings tjejen!

men jag är bara trött på en bloggerska, inget mer än det..





hur mår du?



kram tillbaka som alltid ;)

2008-09-01 @ 19:06:54
URL: http://jenwikman.blogg.se/
Postat av: Ann

Barnens pappa är en bra pappa utom just på denna punkt! Han tror tydligen det är mej han ställer tipp problem för då det indirekt blir barnen han gör det för!

2008-09-01 @ 19:31:56
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: anne

Det är bra att du har koll på dottern och pojkvännen, så att de inte blir ensamma om de inte skulle vilja vara det.



Baka är nog den bästa terapin som finns, jäsdegar är väl bäst att få utlopp över, men bakpulverbakverk är också så goda. Hmm... Jag har recept på en rätt god äppelkaka. Undrar om jag ska lägga ut receptet..

2008-09-01 @ 20:39:58
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: J.

Sv: Neej jag har redan hål i öronen och det får räcka tills vidare.. Så varken percing/tatuering. Jag ska operera mina öron. Har problem med dom. Gotlands sjukvård är grymt dålig. Dom sa att väntetiden för operationen skulle ta ca 3 månader. Jag har snart väntat ett år. Så nu äntligen! =)



Ps. Äppelkakan ser jätte god ut!

2008-09-02 @ 07:02:29
URL: http://jantra.blogg.se/
Postat av: anne

Jo, jag somnade ovaggad igår..Idag jobbar jag hemma, vi ska få besök av sotaren för första gången. Jag tar itu med receptet till "Höstkaka" när jag får en lucka. Hoppas du får en bra tisdag! :)

2008-09-02 @ 08:13:27
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ann

Nej då ingen fara:)

2008-09-02 @ 08:34:19
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: Annica

God morgon!

Vilket gott recept det måste jag spara!

Ha en så bra dag du bara kan i dag.

KRAM!!!!

2008-09-02 @ 08:52:24
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: tess

Ja har ingen fågel som pratar längre...men de e skoj...

Ja du ja fick lite kritik igår för min blogg å blev lite sur å skrev därför de inlägget för att fråga va som fattas. Ja kommer inte ändra på nått för de visade sig oxå att hon inte såg någon variation men hon har inte läst mer en en sida ner.. då ser maninte alla inlägg. Vet att ja e dålig med bilder vissa dagar å inlägg men ja hinner som sagt inte alltid sitteribland på jobbet och har inte tillgång sedan som du säger man ska ta bilder å de ska in i datorn. Ja har verkligen ett liv som e fullspäckat. Just nu jobbar vi väldigt mycket bäda två barnen är mycket hemma själva tvätthögen städning och disk kommer efter man hinner inte... men ja har min blogg för ja gillar er ja skriver med ja älskar att skriva... så ja fortsätter ju för min egen skull inte för någon annans....

Tack för att du gillar mig... ja gillar dig.. du har mycket i dig som ja känner igen mig i å de stärker... //Tess

2008-09-02 @ 09:37:52
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Angie (:

Sv: Haha såklart jag inte blir arg på dej ;)!

Fin bild och SHIT nu har du gjort mig sugen på äppelkaka ;]

Kram!

2008-09-02 @ 11:28:57
URL: http://yeahrockondude.blogg.se/
Postat av: Palmira

Jag och min syster har oxå kommit närmare varandra på senaste tiden. Tror det kommer med åldern, samtidigt som man märker att familjen alltid kommer att finnas där.



Ha en fin dag!

2008-09-02 @ 11:44:09
URL: http://palmiraa.blogg.se/
Postat av: jennifer

det där såg gott ut, varför va inte jag bjuden

2008-09-02 @ 12:28:45
URL: http://jenwikman.blogg.se/
Postat av: Carina

Har faktiskt egna äpplen på tomten vi också men jag tycker att de är för sura, kanske ska testa att baka en kaka till helgen ändå!

Ser ju så gött ut :-)

2008-09-02 @ 21:19:28
URL: http://skalet2001.blogg.se/
Postat av: Pippi

Jaaa där fanns ju receptet måste ta och skriva ut det sedan. Min man är galen i äppelkakor och pajer...



Det gick bra med min dotters övernattning. Hela familjen är åter samlad känns skönt!



Ha en fin dag!

2008-09-03 @ 06:07:51
URL: http://pippibears.se

Dela med dig!

ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (ser bara jag)

URL/Bloggadress

Din åsikt

trackback
RSS 2.0