varifrån kommer man

att prata om sitt ursprung kan både vara spännande och lite svårt. men så tänker jag: nej, jag har visst nåt att säga till dom! t ex att jag INTE kommer från Estland eller Ryssland. för svenskarna är det så självklart att förväxla oss med esterna. men reser man någon annanstans i världen då blir man kallad för ryss. jag fick höra en gng att lettiskt språk är samma som ryskan och det hjälpte inte med protesterna. det var en hård hjärna jag försökte överstiga. menmen... i somras träffade jag en trevlig amerikan som inte hade den blekaste aning om att Lettland existerade, för honom hade det ett sådant land aldrig funnits på kartan. men nu vet han. vi, letterna, är mkt dåliga  på att göra reklam.  antingen överdriver vi eller underskattar sig själva och det blir inget bra av det. men  jag har drivits av en klurig tanke här. era förfäder och förmodrar visste något bättre om Lettland för det ingick i det svenska riket i ca 100 år. detta är dagens tema för mig. svenskarna har lämnat djupa spår i den lettiska kulturen, i en del av den iaf. jag ska berätta lite om den svenska delen av Gamla stan i Riga.



I guiden kallas detta torn för Krigs museum. Vi kallar det för Kruttorn (Pulvertornis). Svenskarna byggde detta torn som en mkt viktig del av försvar mot ryssarna som invaderade Riga. Krut var alldeles ny modern svensk uppfinning då.


Foto av sammam torn taget av en tysk fotograf runt år 1900.

Dessutom har jag helt egna funderingar. jag minns att min mormor kallade kalkoner för kalkoner. alla andra letterna från andra områden kallar kalkon för titars. precis som rikslettiskan säger. jag förstod nog aldrig varför mormor pratade så konstigt, jag trodde att hon var lite svag i huvudet och kunde inte alla knep med språket. men idag förvånar jag mig själv genom att ibĺand använda hennes dialekt i vissa meningar. hjärnan kommer ihåg och mitt språk blir plötsligt annorlunda, jag pratar med en brytning från mormors trakter. de var svenska trakter. och de svenska orden och visserligen annat osägbart har satt sina spår så djupt hos människor där att de mindes de svenska tiderna långt efter det att svenska riket hade förlurat Lettland för gott.  den dag jag kom till Sverige var en speciell dag för mig. jag kände att jag har äntligen kommit hem. är jag svensk i mina rötter? har jag frågat mig själv fleraggr. jag vet inte men jag upptäckte här saker som jag hade omedvetet eller  medvetet längtat efter: sten, berg, natur och byggden som jag hade saknat så förfärligt mkt.



Den Svenska gränden i Gamla stan i Riga.
Porten kallas så för att svenska krigare red in i Riga genom denna port.

på återssendet! jag ska hitta på nåt spännande om våran historia till nästa gång! trevlig kväll ni alla!
nu ska jag se på "So you think you can dance".


Det du vill säga
Postat av: Jennifer

hahah ja verkligen! tippsar du? :) du fixar det dära. jag litar på dig nu!!!! hehe

2008-08-13 @ 23:02:02
URL: http://jenwikman.blogg.se/
Postat av: Carro

Det har du rätt i =)

Man blir skitstressad när man kommer hem och ska svara på en massa kommentarer!

Men det e roligt att svara på kommentarerna oxå =)

Det var helt okej på öland, men det var tråkigt att vara utan internet =(

2008-08-14 @ 01:57:17
URL: http://carrolovesbill.blogg.se/
Postat av: Carro

Fina bilder förresten =)

2008-08-14 @ 01:57:36
URL: http://carrolovesbill.blogg.se/
Postat av: maria

Verkligen kloka orddu skrev på min blogg! visst är det så att man håller inn med det som verkligligen är jobbigt och gnäller om kitsaker!



Tack för Nostagitrippen med Brainstorm, guuud vad jag tyckte de var bra en gång. Jag hade glömt bort dem nu, tack för att du påminde mig.

2008-08-14 @ 04:21:54
URL: http://www.nightviolet.se
Postat av: Annica

Vilken historielektion! Tack!

Har aldrig varit i Lettland själv. Däremot i Estland som jag blev kär i. Vem vet. Jag kanske tar mig till Lettland nästa gång?

Ha en bra dag!

2008-08-14 @ 08:24:18
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: N I C O L E

vad gulligt! vad hade du för tankar om mig innan? :P hehe . Okej ,men lycka till med dina drömmar

2008-08-14 @ 08:50:30
URL: http://kiwiz.blogg.se/
Postat av: Matilda

va rädd om dig du med :)

2008-08-14 @ 11:35:06
URL: http://enidrottandeflicka.blogg.se/
Postat av: J.

Sv: Japp, men alla verkade inte uppskatta min beskrivning av min skola. Men det är saker man får ta. Får inte du elaka komentarer ibland??

2008-08-14 @ 12:10:17
URL: http://jantra.blogg.se/

Dela med dig!

ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (ser bara jag)

URL/Bloggadress

Din åsikt

trackback
RSS 2.0