rösten en spegelbild

hur passande! det är Idolens kväll ikväll, första gng med den nya juryn. och så har jag tagit hem en bok som handlar om rösten. inte för att man ska bli Idol, en särskild övermänniska i den sjungande världen utan.... ja, precis tvärtom. alla har en röst att prata med, då går det lära sig att sjunga med. påstår man. ofta handlar det om självförtroendet. inte ett sådant självförtroende då man säger "jag är bäst" utan när man  tillåter sig själv att göra saker fritt och det blir bra. inte precis med den ribban den förra Idoljury hade för då blir nästan alla kasserade och dödsförklarade, haha, men att använda sin röst både till sång och tal utan att vara rädd för folk rutomkring sig. är man en lärare eller telefonist eller liknande då är det precis lika aktuellt att hålla rösten i en god form.

då så! boken heter RÖSTEN EN SPEGELBILD, skriven av Eva Törnqvist Nyman och utgiven av förlag Argument.
jag citerar bara några korta fraser ikväll. fast vänta... nu måste jag leta fram dom!

"Den här boken är resultatet av 25 års undevisning i sång och tal...som mina elever använt och funnit påverka rösten positivt".

"Rösten är intimt sammankopplat med själen och psyket. Därför är det också mkt personlighetsutvecklande och självförtroende stärkande att arbeta med sin röst".

"Det är alltför vanligt med rösten som dör ut innan hela meningen är sagt...talar du med klang och botten kommer omgivningen fötmodligen att lyssa på dig på ett annat sätt än tidigare".

om kvinnors röstprobem: "...vi håller in magen lite... andningen hamnar högre i bröstkorgen och man blir spänd i axlar, nacke, hals och röst".

"...kvinnors stämbandsmuskler är kortare och mindre än mäns och därför tål de inte lika stora påfrästningar".

om positiva bieffekter: "... när vi arbetar med  rösten och andningen arbetar vi alltså med hela kroppen och får en mängd hälsobefrämjande bieffekter på köpet".

"...om du går in på www.argument.se/rosten hittar du länkar til några filmer om andning och ljudande som hjälper dig att lättare förstå hur vissa övningar utförs".

så där! det var det hela för tillfället. fast det finns mkt mera spännande saker att läsa om i boken, just skriven om kvinnoröst egenskaper. sånt borde ni veta. jag kanske uppdaterar  nästa gång om hur långt i boken jhar jag  kommit, om det finns nåt spännande som vi borde veta om oss själva och våran röst.

nu ska jag svara på era kommentarer. det känns så länge sedan jag var ute på bloggvägar. förmodligen kommer jag inte ha så mkt tid över för er som förr. det är bara att tacka och ta emot både den sjunkande statistiken och mera arbete, suck! men istället kan jag upplysa er om mina dagar med elever och min lilla kör, för det ska bli spännande! nästa vecka, hoppas dom kommer! inte ska alla vilja sluta samtidigt väl, va? problemet kan uppstå när som helst och med vem som helst för både min kör och mina lektioner är för frivilliga, det är inte så enkelt för mig som för den dumma assisitenten på skolan, ursäkta påhopp men den behövdes här (läser du, Jayne?) som gör skitjobb men får sin lön och går lycklig hem. jag måste arbeta med kvalité oavsätt om min arbetsgivare uppskattar mitt arbete eller ej. de är eleverna och föräldrarna som sätter pris på mig, haha! fast det är arbetsgivaren som har pengarna, hehe! hmmm... hänger ni med? ...:) jag trodde väl!:)

tack för att ni ägnade mig den tiden och läste, om ni gjorde det:) nu ska jag över till era blogg, ses där! bye!

Det du vill säga
Postat av: anne

Jag hoppas din kör kommer tillbaka mangrant och att sångeleverna kvarstår. Att få sånglektioner kan ju vara väldigt svårt har jag förstått.

2008-09-03 @ 21:50:54
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Annica

Ja det är så sant det där med rösten.

Jag var en blyg liten flicka när jag var liten. Men så började jag sjunga i skolkören. Fick beröm för första gången i mitt liv. Helt plötsligt började jag att höras och synas. Jag vågade ta för mig mer ilivet och folk verkligen lyssnade till det jag sa. Det är så otroligt vad rösten kan påverka mycket! Idag älskar jag att få höras och synas. Och jag får ofta höra att jag har en röst som är behaglig att lyssna till. Allt detta har jag min sånglärare att tacka för. Hon öppnade dörren till mitt liv.

Ha en skön kväll!!!

2008-09-03 @ 22:19:55
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Annica

Hi hi! Du är bara för underbar! Jag bor i Timrå som ligger utanför Sundsvall. Men min släkt har jag i Stockholm så dit åker vi med jämna mellanrum. Så bor du någonstans däremellan är det inga som helst problem att träffas nåt. Annars får man väl planera lite extra så ska det nog gå. På något sätt! ;-)

KRAM!!!!!

2008-09-03 @ 22:28:55
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: IZZAH SVARAR

åh så skönt att du håller med mej om startsidan känns väldigt skönt ...



tyvärr e det juh som du skriver att blogg har tyvärr blivit en trend/tävling åh så ska det juh absolt inte vara ..



den gamla sidan gillade jag bättre enbart för att den inte va lika stökig som den nya ...

men ska man göra en ny startsida så hade man kunnat hitta på lite mer nya finesser tex så det blir lättare att hitta nytt folk åh inte enbart dom som ligger på topplistan ! man hade kunnat hitta på en massa roliga finesser istället för att göra startsidan som en rörig sida som man ändå aldrig kommer att orka läsa !



men men vad bra att du ska sprida detta vidare för att jag tror det e mer än vi som tycker så här men dock kanske inte alla vågar säga vad det tycker men men jag säger vad jag tycker åh om jag ska fortsätta blogga så vill man juh trivas på själva sidan oxå om du hänger med hur jag menar ?



men din kommentar va mycket bra skrivet åh jag håller med dej helt åh hållet !

2008-09-04 @ 00:49:06
URL: http://izzah.blogg.se/
Postat av: jayne

Spännande med rösten. Visst är det så att rösten är viktig om man ska orka lyssna på en talare. Här skulle man absolut lära sig... hålla rösten stark fast man känenr sig liten och svag...



Du är nominerad by the way

2008-09-04 @ 07:10:15
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Annica

God morgon!

Det ena laget spelade inte riktigt lika bra som det andra. Där av uttrycket ett lag på isen.. Hi hi!

Inte skall väl avstånd få stätta stopp på drömmar? Fortsätt drömma så löser vi de praktiska små detaljerna under tiden.

Ha en härlig dag!

2008-09-04 @ 07:40:06
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Angie (:

Sv: Hihi aa det blev ny header x'D Tack för bamsa kramen btw! :)



Låter som boken är bra btw =)



Kram

2008-09-04 @ 08:06:01
URL: http://yeahrockondude.blogg.se/
Postat av: Kattis

Godmorgon gumman.

Men jag är ju inte lärare, jag är administratör på skolan och sitter inreceptionen, hihihi.

Därför har jag alla alever,;D;D

Ha en toppendag!

Kram

2008-09-04 @ 08:11:50
URL: http://kattis11.blogg.se/

Dela med dig!

ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (ser bara jag)

URL/Bloggadress

Din åsikt

trackback
RSS 2.0