älgar och hästar ska inte ut på kvällen!!!

man kan inte säga till en älg att det är livsfarligt att vistas ute sent på kvällarna, både  för honom och de andra trafikanterna, men man skulle vilja säga: stanna hemma!

jag har faktiskt en lösning på älgproblemet: utrusta alla älgar med starka reflexer ;)


hör nu! jag kanske inte hade funnits i livet sen luciorna för två år sedan om jag inte hade haft min dotter som medpassagerare. optikern säger att jag behöver inga glasögon men jag blev nämligen räddad tack vore att min dotter har bättre mörkerseende än jag. två älgar klev ut från den branta skogskanten. de var lika mörka som skogen de kom ifrån. och strax nedanför en hal nedförsbacke gjorde de några smidiga hopp och där stod de med sin vackra utrustning, horn och allt: just framför bilen! hade inte min stora tärna morrat med en djup, främmande röst (mer förmådde hon inte göra just då), då hade vi aldrig kommit hem.

men vad gör man och vad säger man till tokiga hästägare som väljer en sen nattpromenad en sen höstdag? de kanske räknar med den sista vandringen på hästens rygg för året. men jag undrar om inte de har funderat över sin och då också min sista vandring på livets vägar. och man blir inte gladare av att man möter två sådana stycken inom en halvtimme. dessutom en ekorre på vägen. inom samma halvtimme. apropå ekorrar det var våran halvtama ekorre som tog alla de sista äpplen från ett skål som jag hade lagt ut över natten och hade glömt bort. det blev ingen mer äppelkaka. vill ni komma till mig med nya recept då skickar jag dom vidare till min granne ekorre.
Lienes foto med ponny från Eskilstuna djurpark

OM hästar och TILL er som älskar era hästar! tänk på er och era fyrbenta vänner, och  tänk på mig, jag har ensam tre barn, mellan 15 och 20 år, varför skulle de bli föräldralösa så tydigt? jag undrar verkligen, för kl.18 eller 19 en oktoberkväll är inget rätt ögonblick att komma ut på en smal bilvänlig landsväg med hastighetsbeteckning 70 km/tim. inte alls lämplig om  man sitter på hästens rygg och har en  så urgammal reflexväst på sig att den  inte syns. man blir bländad av den mötande bilens strålkastarna och när bilen har passerat då kör man rakt in i aslet på en rund fet häst! så hände mig ikväll. vilken tur att jag hade saktat ner p g a kurvan! och som sagt det var inte den sista överraskningen för kvällen. jag mötte en virrig ekorre om bara några hundra meter och  en kvart längre bort en häst till. denna gång vit och på en belyst 50-sträcka. lite bättre det! men ändå! varför? VARFÖR ÄR NI UTE? jag slutar alltid jobbet sent och när jag sitter i min landskyrka då har jag ingen annan väg att välja när jag ska hem. så... VÅGA INTE VARA UTE EN GÅNG TILL!

rådjur på våran gård, inte bra:) men bättre än älgar på vägen


















kor är fridfulla och bakom staketet, jag upskattar dom mer just nu...

TILL HÄSTÄGARE! varför är ni ute så här dags? ni syns ju inte! inte första kvällen och inte sista  heller antar jag !!! tänk efter och säg till andra vad jag sagt!


ha ni en fin fortsatt vecka! många kramar!

Det du vill säga
Postat av: J.

Sv: joo jag har tråkigt. men det blir ju inte roligare än man själv gör det eller hur? :) Det här med barn får komma senare och jag hoppas verkligen att det blir som du säger att jag blir en bra mamma. Men det är inget man kan förutspå och visst man älskar nog sina barn mest av alla hur bråkiga dom är! Jag förstod nu vad du menade med pengar för jobb hemma. Den största anledningen till att jag nu fick pengar är för att jag ska upp till Sthlm och handla kläder och mamma vägrade ge mig pengar utan att jag gör något för dom.. Så jag kravlade i buskar för att kunna shoppa! hehe..

Kram!

2008-10-08 @ 21:16:40
URL: http://jantra.blogg.se/

Dela med dig!

ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (ser bara jag)

URL/Bloggadress

Din åsikt

trackback
RSS 2.0