min dag

Ett långt inlägg. För dom som intresserar sig över:

Vad jag tycker för om TV program
Hur jag väljer ut temat till mina foto
Om mitt till hälften kreativa jobb
Mina körtjejer
Och mina elever
Eller om psykologi bakom instrumentspel


Dr. Phil är bra. Har ni sett program med honom kl.19.00 på 4+ ? Rekommenderar starkt! Även om vi har hört det massor med gånger (om narkotikaproblem som idag t ex) då är denne man något fenomenal att lösa konflikter och ge svar i svåra situationer. Det som är bra med honom: han babblar inte, han vet vad han pratar om, och det viktigaste - han gör en förändring. Hans hjälp är praktisk. Den attityden skulle myndighaterna ta tills sig!

Vad har man gjort annars? Ja, va på jobbet och har jobbat ganska intensivt, åkte hemifrån 9.30 och fick sladd två ggr, lite sladd, körde försiktigt ju, tog foto längst vägen, kunde inte låta bli att utmana mina gamla bekanta - får. Har ofta tänkt på dom för jag passerar dom ganska ofta. En dag, det var någon månad sen, satt flera kråkor på fårryggar, flera kråkor på flera rygg, haha, vilken syn!!! Men då hade jag ingen kamera med mig. Idag  hade jag den, får finns kvar men tyvärr inga kråkor:)

Sen letade jag fram en massa jul- och adventssånger. + orgelstycken till Allhelgona gudtjänst och annan musikunderhållning. Rotade i alla noter jag hade. Det blev flera timmars jobb det. Att gå igenom texterna, spela och sjunga och sortera. Jag behöver musik till den roliga delen, sånger som skulle passa till mitt julspel, och ett program till en mer seriös gudtjänst med adventssånger, delvis nya och flerstämmiga, delvis enkla och kända. Så att folk skulle kunna sjunga med. Det handlar om att vara både omtänksam och flexibel. Öppen för flera alternativ. Det kan jag, tror jag. För min del blir julspelet den tredje pjäs jag själv skrivit. Om ni har läst mina tidigare inlägg då har ni kanske märkt att jag nämnde att även mina körmedlemmar får jätte gärna bidra med egna texter och andra initiativ. Ofta är det så att mina duktiga damer kan flera sånger som vi aldrig sjungit i kör, utantill. Om valet passar mig då tar vi de där sångerna med i våran repertoar. Jag är så nöjd med mina tjejer!

Idag hade jag två elev, syskon:) ett tema som jag tänker ta upp i något enskilt inlägg:) De är för gulliga för att trängas här helt enkelt:) ...Och nu måste jag berätta liksom från början, nej, inte riktigt från början, men... Jag är alltid lite skraj förrän terminen börjar, speciellt efter den förödande långa sommarlovet. Inte bara barn, även jag har svårt att komma tillbaka till saker och ting. Jag har hört av föräldrarna att barnen är lite skraja och tror inte att de uppfyller kraven., när de väl rastat sig i flera månder. Det förstår jag, man glömmer ju bort väldigt mycket om mna inte övar! Och det är inte många som övar under sommaren, fast det hade inte varit fel:) Barnen är rädda alltså... Inte p g a krav som jag ställt utan de krav de har ställt upp mot dom själva. Prestation och prestationsångest. Om någon av er som läser  detta känner till något material med temat "prestation" i centrum då hör gärna av er till mig! Jag har börjat tänka så: en del människor är rädda för prestation och krav och då går de undan. vi kanske uppfattar dom som lata, men är det alltid så?  Den andra, mindre delen, de som är också rädda, de älskar utmaningar och de älskar att pröva sig själva och vara rädda! Hm... ? Har jag inte rätt? Inte bara bland musiker. Jag menar, sådana finns säkert i idrotten, bland stuntman  och inom räddningstjänten och andra grupper där risken och ångesten samlever i ett. Instrumentspel handlar om större prestation än att sjunga i en kör. Körmedlemmarna tänker sällan på sång och noter när de är hemma. De är inte ensamma och utsatta att möta mängden (publiken) alldeles själva, öga mot öga. Men en solist är utsatt. Som ett djur mitt i dagen mitt på öppet fält. Dessutom handlar instrumentspel (piano, orgel) om avancerat musik. Men detta kan jag skriva mer om i andra inlägg. Om det finns något intresse. Hittils har jag fått lite förfrågningar om att jag skulle kunna skriva om Lettlands historia sett med mina egna ögon (har gjort det en gång) och om min barndom (har skrivit två gånger om jag minns rätt). Det kommer jag gärna göra. Men först kanske måste jag avsluta intrevju med min son, anteckningarna finns ju på pappret. Kanske hinner göra det imoron? :) Just nu skulle vilja skriva om mina elev. Har så mycket spännade minnen sedan  första  året och barnen slutar aldrig överraska och roa mig med sina vuxen/barnsliga och unika personligheten. Så vänta på allting detta jag lovat att skriva om! Bara vet inte när jag hinner göra det:)

Vi ses dock framöver!

Lite foto från morgonen:)


Det var morgon det. tiden går visst fort!!!
Nu ska jag i snigelfart till några av er. För att svara på kommentarer:) Suss gott!



Det du vill säga
Postat av: soffie

Orkar ej kolla dr,phil men han tar upp mycket bra på sina program,kollade mer på det förr,

å va roligt att få välja inför gudstjänsterna måste va svårt för det finns ju så otroligt många vackra sånger.

va fina bilder du visar här idag!

har saknat dej,

gonatt kram

2008-10-23 @ 22:33:40
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: soffie

jo du så jag ej tappar bort dej igen nu har jag länkat till dej hoppas det är ok:O)

2008-10-23 @ 22:37:29
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Varis

Ska läsa inlägget imorgon. Det är sent nu, Kommer till er imorgon. Godnatt

2008-10-23 @ 22:42:12
URL: http://varissvard.blogg.se/
Postat av: Varis

Såg det. :) Juppi! hehe, dagen var väldigt jobbig. var helt slut när jag kom hem. Det första jag gjorde var att sova en timme när jag kom hem. :)Godnatt

2008-10-23 @ 22:49:00
URL: http://varissvard.blogg.se/
Postat av: Pippi

Underbara foton. Spec. de två sista gillade jag mkt!



Jag är väldigt beroende av ljus, sol och värme. Vet inte hur jag gör för att överleva den mörka tiden, jag är en överlevare helt enkelt. Sedan har jag ju fyra barn som ger mig så mkt glädje (och sorg med, men det vill man ju glömma).



Känns tyngst när det är december, men bara det har blivit januari känns allt mkt enklare. Vet då det går åt rätt håll, ljusare tider. Hösten och vintern är dessutom jobbig pga att vi har mkt födelsedagar då och det blir alltid en massa tjafs med min sväris. Jag har insett att hon har ngn typ av personlighetsstörning, ingen normal människa beter sig som hon. Till och med mina barn börjar reagera på henne. Men inget är fel på henne, nä då. Det är jag som är den felande länken...



Kram

2008-10-24 @ 06:22:01
Postat av: Kattis

Godmorgon!

JAg har två hundar och två katter.

Det är oftast alltid nån hemma här då maken går skift så hundarna är hemma ensamma väldigt sällan.

Katternas köter sig själva, bara lite mat och husrum, ibland lite kel, hihi.

HA en bra dag!

2008-10-24 @ 06:37:21
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: soffie

morning!

ska ändra det sen när jag kommer hem så du får heta Ina på min länklista:O)

ha en bra dag

2008-10-24 @ 07:01:31
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Liene

sv: men klart att det är inte bara bloggen som jag ser. Tycker det skulle va konstigt om jags kulle däremot bry mig om alla blommor, har jag nånsin gjort det värst mycket? Däremot kläder och priser ja.

Men jag mår iaf mycket bättre om jag bloggar, kanske det är bara en period ag behöver mycket bloggning.



Jag hade ju en period med msn förut, det är likadant nu med bloggen.



Intressant ide att dela upp texten i olika teman, ska läsa senare:)

kram än så länge!

2008-10-24 @ 07:10:00
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Angie (:

Vad fina höstbilder :D Så tjusiga ;D!

Ha en riktigt bra dag <3



Sv; Aaa dom är så sanna sötis!

Kram

2008-10-24 @ 08:30:57
URL: http://yeahrockondude.blogg.se/
Postat av: petra

hej

nu mår jag bättre men jag har haft en tuff omgång, jag hamnde på sjukhuset i fyra dygn och m¨dde inta alls bra.

jag har läst allt som jag missat pådin blogg, jag blev tagen av din berättelse från din uppväxt och jag hajde till på din syster agerande när den man du var gift med var full och avsvimmad. hmmm syskon kan var hemska jag har själv en lilasyster som inte har alla hästar hemma i stallet och dessutom är nö elak.

Jag ser fram emot att få träffas och fika och prata och skratta gråta och lösa världsproblemen med dig.

Härliga bilder härliga inlägg!

Jag vill gärna vara med i din utmaning i skrivande men jag får se om jag når ända fram orken tryter fort nu för tiden med alla gifter i kroppen m,m,

kram Petra

2008-10-24 @ 10:16:55
URL: http://karlbergsblogg.blogg.se/
Postat av: tess

Skriver mer till dig senare idag... jobbar nu... så får vi prata om spöken //Tess

2008-10-24 @ 11:26:38
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Annica

Hej vännen!

Jag vet inte hur jag ska beskriva min glädje över dina ord i min blogg. Ett enkelt tack är för litet! Men min hjärna är slut och jag kan inte säga mer. TACK! Hoppas du kan läsa min enorma tacksamhet i det lilla ordet.

KRAM!!!!

2008-10-24 @ 14:52:57
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: J.

Sv: Det är inte den katten. Katten som du såg i senaste ilägget är en hon och det är min katt :P Men det gör inget, lagt ut en bild nu på Morris! Vi kanske ska till Sthlm ngn gång, ja :P

2008-10-24 @ 16:24:58
URL: http://jantra.blogg.se/
Postat av: Carro

Tack :) Jo, det var ganska jobbigt o skriva allt det där igår ..

Ja, jag fick värsta paniken när cykeln pajade! Såna där grejer brukar man ju bara drömma, men att det händer i verkligheten är ju skitläskigt!

Hehe, jo det händer att man fortfarande tänker på det..

Fina bilder!

Kram

2008-10-24 @ 17:46:53
URL: http://carrolovesbill.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jätte fina foton :) Ha en bra fredag:)

2008-10-24 @ 18:21:07
URL: http://hejalexandra.webblogg.se/
Postat av: Mariah N

Har sett på Dr.Phil,fast det är länge sedan och är bra på att lösa konflikter.

2008-10-24 @ 19:14:00
URL: http://nimah.blogg.se/
Postat av: jayne

Hej svejs

Jag ser också på Dr Phil.. ganska ofta. Skönt program att slappa till...

Ja du.. mina söner har båda prestationsångest.. varför vet jag inte. Vi säger alltid att man gör så gott man kan, sen kan man inte mer. Resultat är mindre viktigt... vissa saker är lättare , andra svårare.. man duger ändå...

Ändå... Min yngste vill ha alla rätt på prov.. blir ledsen annars.. min äldste har gett upp, inte lönt.. kan inte ändå... kommer inte att lyckas.

Usch ja... stackars barn.

Önskar dej en bra kväll

2008-10-24 @ 19:56:17
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: soffie

önskar dej en underbar helg,själv reser jag bort några dagar!

2008-10-24 @ 20:13:26
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Matilda

Sv: Tack för att du finns.

2008-10-24 @ 23:08:36
URL: http://elitcyklist.blogg.se/
Postat av: Zarah

fina bilder :)

2008-11-02 @ 18:21:04
URL: http://zlundin.blogg.se/

Dela med dig!

ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (ser bara jag)

URL/Bloggadress

Din åsikt

trackback
RSS 2.0