intervju med min son



Ni kanske har märkt att bloggarfamiljen växer i antalet? Blogg är ett sätt att uttrycka sig, att berätta om det man känner men också om kunskap och nya idéer man vill dela med andra.





Jag tog en intervju med sonen Varis, han liksom syrran Linda är här över helgen och vi har både umgåts och sett på filmen, och så passade jag på att ta en intervju med honom. Temat är house musik, en av hans hetaste intressen under fritiden.





Intervjun blev lång och jag tror jag måste dela upp den i bloggen. Så först kommer DEL I

1. Kan du berätta lite om historien runt house musik? Vad är det för musikgenre?

House föddes i Chikago under 70-talet. Den utvecklades ursprungligen från disko. Idag har house flera understilar och den görs på datorer med hjälp av avancerade datormusikprogram men ursprungligen spelades house live av musiker med äkta instrument, det kunde vara en liten orkester bestående av 3-4 musiker inklusive sångare. Publiken dansade till musiken precis som till diskomusik. Instrument som användes: fioler, trumpet, möjligen saxofon, trummor var viktiga,  med betoning på bas. Och som sagt solister som sjöng typ soul. Inga synt fanns på den tiden. Man ska tillägga att house spelades av svarta musiker. Precis som hip-hop eller rock var house först de fattigas musik.

2. Namnet "house". Varför heter det så?

Första klubben som öppnades för just house musik hette Warehouse. Ett lager, kortare sagt. Det fanns inget namn för denne nye genre annars och house musik spelades ingen annanstans. Bara några få kompositörer skrev musik som framfördes där men så småningom spelades musiken in på plattorna och såldes. Köpare frågade efter Warehouse musik eftersom genre inte hade något namn. Förkortningen "house" kom i bruk och så är genre house världskänd idag.

3. Hur blev house till den musikgenre den är idag? En datorprogrammerad musik alltså?

Technologi utvecklades i mitten av 80-talet drastiskt. Inom alla musikgenre, inte minst house. Synt bidrog till ett helt nytt musiktänkande. Känner ni till tyska gruppen "Kraftwerk" som spelar elektronisk musik och som är grundläggare till genre  "elektronisk musik" och har inspirerat dagens musik? De är pionärerna inom sin genre som har legat flera decennier före dagens elektroniska musik. Samtidigt som house utvecklades i Chikago föddes en ny genre i Detroit, techno. Man tackar synt för de nya musikgenren och det nya tänkandet och utvecklingen inom musiken. House blev upptäckt i Detroit och senare i London. Året är runt 85-86. På några få år spreds house från USA till England. Både techno och house var nya i England samtidigt. En ny stil Drum and Base utvecklades som Varis tycker både från house och techno. Flera understilar som t ex  jazz + drum and base med musiken som är rytmisk och går fort. Det finns även understil reagge + drum and base, fin musik, tycker Varis. (Jag frågar en fråga emellan, om understilar. Se nedåt! Och lyssna på de exempel han har letat fram på You tube! Varning är att de är långa stycken, första minuter mest rytmen som kommer fram, före min. 2 kommer in melodi eller mera material iaf. Följer utvecklingen, som i en bra bok. Den är lång för att den är bra (Inas kommentar):)

4. Vilka understilar av house tycker du själv bäst om?

Idag är det Progressive house och Tekhouse som gäller men i början var det Soulfool house, med soul, även gospel som inspirationskälla. Karaktäristiskt för Progressive house är: rytmen, mkt energi och samtidigt fina melodier. Rytmen kan framkomma av afrikansk trumma eller congas, mer naturlig ljud alltså. Liknar mer levande musik, inte så mkt elektronisk. Ofta används äkta piano, röst, fioler. Kan vara folkmusikinspirerad. Det finns så olika variationer även med progressive house! Varför tycker Varis om Tekhouse? Den är nyskapande, annorlunda, experimental, udda. söker bort från naturlig sound. Ofta låter som kosmisk musik.  Exakt sådant som andra inte tycker om:) och som många skulle inte kunna ta till sig. Man måste lyssna in i musiken för att förstå. Det går inte smälta fort. Inte jag själv heller kunde ta tekhouse till mig i början. Det tog ungefär 2 år för mig att börja tycka om tekhouse men så plötsligt tyckte jag om den, säger han.

5. Dy nämnde att tekhouse kan likna kosmisk musik. Finns det någon likhet mellan tekhosue och 80-tals synt (rymd) musik?

Haha! Faktiskt ja. Generellt sett. Vad exakt? Svårt att säga men långa toner t e x.

6. Vi här hemma vet att du gör din egen housemusik. Vad vill du själv berätta om det?

Det är mkt svårt. Jag har gjort det i ungefär 4 år nu, men jag känner inte att jag har kommit långt med det.  Jag vet att jag har en talang men jag är mkt kritisk mot mig själv. Jag vill alltid göra bättre än det jag redan gjort. Men problemet är det att man kan lätt förstöra sin projekt om man ändrar för mkt . Man ska leta fram och lyssna in i det som verkligen låter bra. Man behöver mkt tålamod. Det är svårt att berätta hur exakt man gör housemusik därför tar vi fram bilden från Google. Cubase och Reason är de två program jag arbetar med. Alla ljud gör jag i Reason och sparar dom till samples (små ljudsnuttar) och lägger allting ihop till en låt i Cubase.



Fortsättningen kommer ut när dagen har grytt:)
godnatts och morgonkramar till er alla från oss i denna stund!:)




Det du vill säga
Postat av: Bella

Kul med en intervju :) fin kille :D

2008-10-19 @ 09:21:30
URL: http://bellablogg.se
Postat av: lena

Det var spännande att få veta lite mera om det:)

Hoppas allt är fint, kram lena.

2008-10-19 @ 10:32:00
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: Emma

Javisst är låten toppenbra! Hans röst är så skön. Det är inte hatet som hindrar mig, men som du säger känner jag mycket hat. Men det är så mycket annat som står ivägen för mig. Jag hoppas att allt är bra med dig och dina barn!

2008-10-19 @ 12:55:56
URL: http://emmsan88.blogg.se/
Postat av: J.

Sv: Jaah det är min blogg, men jag är öppen för idéer. Jag vet att heatern inte passar med resten, jag vet det xD Och som jag skrev så ska det också ändras, någon gång. Städat mest idag så min dag har varit sådär.. Din dÅ?

2008-10-19 @ 15:36:15
URL: http://jantra.blogg.se/
Postat av: peter pc carlsson

kul idé att intervjua sin son om något som verkligen intresserar honom. Den ideen skall jag fundera på själv.

2008-10-19 @ 18:16:31
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Mariah N

Tack så mycket!,roligt att få lite mer om house.Bloggar för att jag gillar att skriva,,om filmer,recept.

2008-10-19 @ 18:22:36
URL: http://nimah.blogg.se/
Postat av: tess

Du skriver väl oxå massa fint till mig!!! Å ja tycker vi ska bli bättre på att säga bra saker om varann de tror ja alla behöver. Å ja menar en del tycker de sticker i ögonen om ja som tjej ger en annan tjej beröm eller säger hon e snygg tex men ja säger de aldrig för att skada osv ja menar de ja säger å ja står för vad ja tycker..



Ja e själv med alla barnen ikväll å snart ska bara Oskar å ja mysa i soffan när de små lägger sig... skööönt. Ja tycker om våra son å mamma kvällar å nästa helg e ja ensam med mellan grabben.. de e bra på nå vis att hinna med en ordentligt på nå vis...



Vi hörs //Tess

2008-10-19 @ 20:14:45
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: anne

Alla dessa nya musikstilar! Vår son spelar åt det mer trash death metal, eller vad det nu hette för gräsligt. Det låter hårt och tungt för mig som all metal musik eller om det är hårdrock det är. Men det är ju fantastiskt att de har något de intresserar sig för och som får dem att utvecklas.



Betyder Varis något på lettiska? Det betyder något på finska...

2008-10-19 @ 20:23:33
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: lena

Kikar in för att säga hej då på ett tag.Återkommer när jag kommit hem ,kram lena.

2008-10-20 @ 15:04:26
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: Bella

hahaha ibland kan jag få till lite kansiga meningar. Har du haft en bra dag? :D

2008-10-20 @ 21:40:26
URL: http://bellablogg.se
Postat av: Varis

Fin intrervju det vart. :D Ska göra nån intervju med dig i snar framtid! Kram

2008-10-20 @ 21:47:30
URL: http://varissvard.blogg.se/

Dela med dig!

ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (ser bara jag)

URL/Bloggadress

Din åsikt

trackback
RSS 2.0