ny sida

jag har funderat på att börja skriva en ny sida till hösten. den kommer att handla om nästan enbart mitt arbete, musik alltså, ja, lite dikter och egna texter också. men ... själv tycker jag att sidan blir bättre än den blogg jag har idag. jag vill inte skriva om trams, ditt och datt. livet är visserligen fullt med ditt och datt och trams är avkopplande, och man vill och måste avreagera saker och ting. men då förlorar man målet liksom. man flyter med strömmen bara. det vill jag inte längre göra utan jag vill satsa på saker jag tycker är kul.
i min nya sida kommer jag att berätta om mina metoder i arbete med eleverna, hur jag och barnen kompletterar varandra, hur mycket jag får lära mig från dom. det kommer säkert hända roliga saker och de erfarenheter är som en krydda i vardagen, välbehövliga. jag har redan börjat skriva ner lite idéer, de är delvis baserade på  mitt flera års arbete med min avhandling i högskolan, så tanken är inte ny. då hade jag min dotter Liene som förebild. Idag har två av mina barn gått igenom de testen jag skrivit och de tyckte testen var roliga. handlar om kreativitet bl a och det gillar vi alla i familjen:)
för att få inblick i hur jag har tänkt ger jag några exempel. prova själva eller ge till era barn! jag är öppen även för era förslag, om ni vet några nya undervisningsmetoder eller bra litteratur man kan kika i, säg till!
uppgift! fyll in ord som saknas!
.....................DOFTAR
..................DROPPAR
......................BLÅSER
.........................LYSER

vad tänker man på oftast? BLOMMOR, REGNET, VINDEN, SOLEN - det är det traditionella tänkandet som sitter starkt inom oss, och så lär vi också våra barn att tänka och lösa problem. ofta är det skolan som odlar fram lika-tänkandet. hela samhället är byggt på rutiner och schabloner.
mina barn vet att spänningen ökar med att man hittar nya tankesätt, nya varianter. jag sa inget till dom, hur uppgiften ska lösas, de fick komma själva till insikt.
är det enkelt? inte alltid. hur tänker ni, hur tänker era barn? skriv gärna era kommentar! hörs!




Det du vill säga

Dela med dig!

ditt namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (ser bara jag)

URL/Bloggadress

Din åsikt

trackback
RSS 2.0